Children have fun in playroom near the wall. Kindergarten educational games

Opvang op school zet kind écht centraal: “Minder stress en minder verplaatsingen”

Het lokaal bestuur wil verder inzetten op kwalitatieve opvang voor kinderen voor- en na schooltijd. Door te voorzien in voor- en naschoolse opvang willen we kinderen maximale ontwikkelingskansen en speelmogelijkheden bieden en tegelijkertijd ouders toelaten om te werken of een opleiding te volgen. Het hebben van opvang voor kinderen is één van de cruciale voorwaarden om al dan niet te kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt. Door hier verder op in te zetten kiezen we volop voor het welbevinden van onze Boomse kinderen.

In de toekomst willen we de kinderopvang niet meer centraliseren op één of 2 opvanglocaties, maar net meer gaan spreiden over de verschillende scholen. Vandaag stellen we vast dat kinderen heel veel tijd verliezen met verplaatsen van en naar de buitenschoolse kinderopvang – al dan niet met een busverplaatsing – en vaak ook lang moeten wachten. Tijd die onze kinderen veel beter kunnen spenderen aan het spelen of om tijd te nemen om na schooltijd even te rusten.

Door de opvang op school te organiseren, zal de opvang ook kleinschaliger georganiseerd kunnen worden. Dat betekent dus een meer huiselijke aanpak. Een kleinere afstand tussen opvoeders en kinderen, zorgt tegelijkertijd ook voor meer aandacht en persoonlijke zorg voor alle kinderen in de opvang.

Daarnaast zal ook ingezet worden op een ruimer aanbod van extra activiteiten binnen de opvang, zoals skatelessen, dansworkshop, creaworkshop, …). Ook hier ligt de focus opnieuw op de ontwikkeling en de noden van onze kinderen.

In andere gemeenten is de organisatie van opvang buiten de school naar opvang in de school steeds warm onthaald en als bijzonder positief ervaren en leidt het zelfs tot een stijging van het gebruik van het kinderopvangaanbod.  

We ontwikkelen een lokaal verhaal om de 3 centrale doelstellingen van het decreet te realiseren:

  • De opvang toegankelijk maken voor kwetsbare gezinnen en kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte, want ook zij hebben recht op ontmoetings- en ontplooiingskansen in hun vrije tijd.
  • Daarnaast moet er voldoende kleuteropvang zijn met een kwaliteitslabel
  • en de infratructuur wordt multifunctioneel en efficiënt ingezet.

Wat deze week werd goedgekeurd is een principiële beslissing die deze algemene principes vastlegt. De komende weken zal verder met alle scholen gesproken worden om voor elke school de nodige afspraken te maken en te bekijken op welke manier dit het best kan georganiseerd worden op maat van de school.


Wil de gemeente de organisatie van de opvang dan volledig afschuiven op de scholen?
Neen, de gemeente zal nog steeds de organisatie van de kinderopvang op zich blijven nemen. Het personeel van de vroegere BKO zal ingezet worden in de scholen en – indien nodig – aangevuld worden met vrijwilligers of animatoren. Als gemeente willen we wel beroep doen op de schoolgebouwen. Na schooltijd staan de gebouwen immers leeg. Door de opvang hier te organiseren kunnen de gebouwen ook na schooltijd een nuttige invulling krijgen. De scholen zullen ook een financiële bijdrage ontvangen voor het gebruik van de gebouwen. Die bijdrage zal de komende weken met de scholen besproken worden.  

Gaat opvang in de scholen niet ten koste van de kinderen?
Neen, de hervorming is er net op gericht om onze kinderen een nog beter aanbod te kunnen bieden en de wachttijd en verloren verplaatsingstijd te verminderen. Door de opvang op school te organiseren winnen onze kinderen heel wat tijd om te spelen of nuttiger in te vullen. Dat is beter voor de kinderen. Door de opvang ook meer te spreiden, kan de opvang ook kleinschaliger georganiseerd worden, waardoor de afstand tussen opvoeders en kinderen net kleiner is. Wat opnieuw in het voordeel speelt van de kinderen.